Overdracht klantendata aan franchisegever

Het gerechtshof Amsterdam oordeelde in het arrest van 10 januari 2017, ECLI:NL:GHAMS:2017:68 (OnlineAccountants.nl) onder meer over de vraag hoe klantendata moet worden overgedragen. 

In de franchiseovereenkomst was neergelegd dat bij de beëindiging van de franchiseovereenkomst, franchisenemer gerechtigd was om (bepaalde) klanten te blijven bedienen. Van de klanten die niet door de franchisenemer aan de franchisegever zouden worden overgedragen zou de franchisegever alle data met betrekking tot de betreffende klanten kosteloos overdragen aan de franchisenemer. Dit diende te gebeuren op straffe van een contractuele boete. 

De franchisenemer is van oordeel dat de franchisegever niet aan deze verplichting voldaan had. Derhalve wordt van de franchisegever gevorderd de contractuele boete te betalen. Het gerechtshof oordeelt echter dat tot een dag nadat de franchiseovereenkomst geëindigd was, de franchisenemer toegang had tot de desbetreffende gegevens in de cloud. De franchisenemer kon deze klantendata op elk gewenst tijdstip kosteloos downloaden. Op de franchisegever rust dan ook niet de verplichting om deze klantendata ook nog eens apart (fysiek) ter beschikking te stellen aan de franchisenemer.

De franchisenemer kan dus volgens het gerechtshof in onderhavige kwestie niet datgene van de franchisegever vorderen wat door de franchisenemer zelf al digitaal in de cloud ter beschikking gesteld was. 

Mr. A.W. Dolphijn – Franchiseadvocaat
Ludwig & Van Dam Franchise advocaten, franchise juridisch advies. Wilt u reageren? Ga naar dolphijn@ludwigvandam.nl.

instemmingsrecht

Andere berichten

Bezint eer ge begint: de onderzoeksplicht voor een beoogd franchisenemer

Inleiding De plicht voor partijen in het (algemene) contractenrecht om ...

Ludwig & Van Dam advocaten is partner van de 24e editie van Het Nationale Franchise Congres

Op 3 april 2025 vindt de 24e editie van Het ...

Ga naar de bovenkant